Książki, podcasty, kroczek po kroczku

Podcast #001 – Lean, czyli jak małymi kroczkami zmieniać się i pracę na lepszą

Lean – mały kroczek ku lepszemu

Pierwszy odcinek w którym w skrócie opisuję, jaki jest cel tego podcastu, a także omawiam Lean – co to jest, jakie są narzędzia i jak można wykorzystać to w życiu codziennym.


Czym jest Lean?

Lean manufacturing wywodzi się ze środowiska przemysłowego, jednak jego zastosowanie jest dużo szersze. Można go wykorzystywać zarówno w usługach jak i życiu codziennym. Postaram się pokrótce przedstawić Wam niektóre zagadnienia i mam nadzieję, że zachęcę do zgłębienia tematu.

Marnotrastwa, które nas zatrzymują

Jedną z metod ciągłego doskonalenia jest pozbycie się marnotrawstw, które nas otaczają, czyli tak zwanej mudy. Wyróżnia się 7 mud:

  • Braki/naprawy, czyli zamiast marnować czas i energię na naprawy, lepiej zrobić coś od razu porządnie,
  • Nadprodukcja,
  • Nadmierne zapasy,
  • Niepotrzebna praca, czyli mamy nadmiar procedur,
  • Zbędny ruch, zamiast ciągłego schylania się po coś lepiej od razu postawić to wyżej,
  • Zbędny transport, czyli zamiast marnowania czasu na przewożenie jakiś rzeczy, lepiej wykonać to na miejscu,
  • Czas oczekiwania.

Czym jest kanban?

Kanban z japońskiego oznacza tablicę, widoczny znak. W leanie ma zastosowanie jako informacja, że coś się kończy, więc trzeba złożyć zamówienie lub wyprodukować dany produkt. Zazwyczaj ma formę karteczki, która nas informuje, ale nie tylko. W życiu codziennym możemy je znaleźć jako np. parkometry, linia poniżej której trzeba uzupełnić zapasy, czy np. mając dwa pojemniki, gdy jeden się opróżni, korzysta się z drugiego, a w tym czasie uzupełnia się pierwszy.

Jak zachować porządek?

5S można nazwać systemem porządkowania, który eksponuje straty i uwidacznia wszystkie nienormalności. W skład 5S wchodzi

  • Sortowanie,
  • Systematyka,
  • Sprzątanie,
  • Standaryzacja,
  • Samodyscyplina.

Omówmy je po kolei:

  • 1S – Sortowanie – Dzielimy rzeczy na potrzebne, nie potrzebne, tych drugich się pozbywamy,
  • 2S – Systematyka – Układamy potrzebne rzeczy tak by były na swoich miejscach, które są widoczne, gotowe do użycia,
  • 3S – Sprzątanie – Nie tylko dzięki temu utrzymujemy czystość, ale podczas sprzątania możemy znaleźć nieprawidłowości niewidoczne na pierwszy rzut oka, może ten brud okazać się np. usterką,
  • 4S – Standaryzacja – Stwórz procedury wynikające z doświadczenia i praktyczności. Udokumentuj to i powiedz o tym innym, którzy współdzielą z tobą przestrzeń i zostaw do ich wiadomości w widocznym miejscu,
  • 5S – Samodyscyplina – Najtrudniejsza rzecz. Wymaga obserwacji, szkolenia, ciągłego promowania działań

Jak radzić sobie z problemami?

  1. Zdefiniuj problem,
  2. Znajdź jego przyczynę,
  3. Sprawdź rozwiązania,
  4. Rozwiąż problem.

Na koniec kilka przydatnych metod do definicji problemu i znalezienia jego przyczyny

5W2H

Najprościej rzecz ujmując odpowiadamy sobie na poniższe pytania:

Why, where, what, when, who, how many, how

Wykres 5 why

Można nazwać to ulubioną metodą przedszkolaka 😉 Polega to na zadawaniu pytania dlaczego do naszej odpowiedzi, aż dojdziemy do sedna problemu. Np.: Dlaczego chcę zmienić pracę? -> Bo nie zarabiam wystraczająco dużo -> Bo nie mam wystarczającego doświadczenia -> Ponieważ nie mam ukończonych żadnych kursów, które by pogłębiły moją wiedzę -> Bo właściwie to nie interesuje mnie to na tyle, by w wolnej chwili poświęcać czas na naukę tego itp.

Diagram przyczynowo-skutkowy

Zwany inaczej Diagramem Ishikawy. Polega to na zbadaniu problemu pod kątem następujących czynników:

człowiek, metoda, maszyna, materiał, środowisko, zarządzanie (dla procesu produkcyjnego)

człowiek, miejsce, produkt, proces, procedury, polityka (dla procesu administracyjnego)

W pierwszej kolejności musimy znaleźć kilka potencjalnych przyczyn naszego problemu. Następnie wybieramy jednostkę miary i gromadzimy dane dla każdej z powyższych kategorii. Potem zebrane dane, analizujemy, umieszczamy w wykresie i staramy się znaleźć rozwiązanie problemu.

Poka-Yoke

Zabezpieczenie przed niebezpieczeństwem, popełnieniem błędu. Służy do kontroli, jako mechaniczne zabezpieczenie, czy też do ostrzegania. Przykładem tego może być zorganizowanie sprzętu w taki sposób, by ilość przedmiotów i kolejność ich ułożenia odpowiadała kolejnym krokom działania.

Czy to wszystko co powinno się wiedzieć o lean?

Absolutnie nie, ale to dobra baza startowa! Jeśli interesuje cię ten temat, sprawdź książki lub szkolenia z tego zakresu. Nie musisz być jednak ekspertem, by już dziś wporwadzić zmiany, które pomogą ci w życiu 😉

Koniecznie podzielcie się swoimi przemyśleniami i doświadczeniem w tym zakresie!