Twój koszyk jest obecnie pusty!

Podcast #001 – Lean, czyli jak małymi kroczkami zmieniać się i pracę na lepszą
Lean – mały kroczek ku lepszemu
Pierwszy odcinek w którym w skrócie opisuję, jaki jest cel tego podcastu, a także omawiam Lean – co to jest, jakie są narzędzia i jak można wykorzystać to w życiu codziennym.
Czym jest Lean?
Lean manufacturing wywodzi się ze środowiska przemysłowego, jednak jego zastosowanie jest dużo szersze. Można go wykorzystywać zarówno w usługach jak i życiu codziennym. Postaram się pokrótce przedstawić Wam niektóre zagadnienia i mam nadzieję, że zachęcę do zgłębienia tematu.
Marnotrastwa, które nas zatrzymują
Jedną z metod ciągłego doskonalenia jest pozbycie się marnotrawstw, które nas otaczają, czyli tak zwanej mudy. Wyróżnia się 7 mud:
- Braki/naprawy, czyli zamiast marnować czas i energię na naprawy, lepiej zrobić coś od razu porządnie,
- Nadprodukcja,
- Nadmierne zapasy,
- Niepotrzebna praca, czyli mamy nadmiar procedur,
- Zbędny ruch, zamiast ciągłego schylania się po coś lepiej od razu postawić to wyżej,
- Zbędny transport, czyli zamiast marnowania czasu na przewożenie jakiś rzeczy, lepiej wykonać to na miejscu,
- Czas oczekiwania.
Czym jest kanban?
Kanban z japońskiego oznacza tablicę, widoczny znak. W leanie ma zastosowanie jako informacja, że coś się kończy, więc trzeba złożyć zamówienie lub wyprodukować dany produkt. Zazwyczaj ma formę karteczki, która nas informuje, ale nie tylko. W życiu codziennym możemy je znaleźć jako np. parkometry, linia poniżej której trzeba uzupełnić zapasy, czy np. mając dwa pojemniki, gdy jeden się opróżni, korzysta się z drugiego, a w tym czasie uzupełnia się pierwszy.
Jak zachować porządek?
5S można nazwać systemem porządkowania, który eksponuje straty i uwidacznia wszystkie nienormalności. W skład 5S wchodzi
- Sortowanie,
- Systematyka,
- Sprzątanie,
- Standaryzacja,
- Samodyscyplina.
Omówmy je po kolei:
- 1S – Sortowanie – Dzielimy rzeczy na potrzebne, nie potrzebne, tych drugich się pozbywamy,
- 2S – Systematyka – Układamy potrzebne rzeczy tak by były na swoich miejscach, które są widoczne, gotowe do użycia,
- 3S – Sprzątanie – Nie tylko dzięki temu utrzymujemy czystość, ale podczas sprzątania możemy znaleźć nieprawidłowości niewidoczne na pierwszy rzut oka, może ten brud okazać się np. usterką,
- 4S – Standaryzacja – Stwórz procedury wynikające z doświadczenia i praktyczności. Udokumentuj to i powiedz o tym innym, którzy współdzielą z tobą przestrzeń i zostaw do ich wiadomości w widocznym miejscu,
- 5S – Samodyscyplina – Najtrudniejsza rzecz. Wymaga obserwacji, szkolenia, ciągłego promowania działań
Jak radzić sobie z problemami?
- Zdefiniuj problem,
- Znajdź jego przyczynę,
- Sprawdź rozwiązania,
- Rozwiąż problem.
Na koniec kilka przydatnych metod do definicji problemu i znalezienia jego przyczyny
5W2H
Najprościej rzecz ujmując odpowiadamy sobie na poniższe pytania:
Why, where, what, when, who, how many, how
Wykres 5 why
Można nazwać to ulubioną metodą przedszkolaka 😉 Polega to na zadawaniu pytania dlaczego do naszej odpowiedzi, aż dojdziemy do sedna problemu. Np.: Dlaczego chcę zmienić pracę? -> Bo nie zarabiam wystraczająco dużo -> Bo nie mam wystarczającego doświadczenia -> Ponieważ nie mam ukończonych żadnych kursów, które by pogłębiły moją wiedzę -> Bo właściwie to nie interesuje mnie to na tyle, by w wolnej chwili poświęcać czas na naukę tego itp.
Diagram przyczynowo-skutkowy
Zwany inaczej Diagramem Ishikawy. Polega to na zbadaniu problemu pod kątem następujących czynników:
człowiek, metoda, maszyna, materiał, środowisko, zarządzanie (dla procesu produkcyjnego)
człowiek, miejsce, produkt, proces, procedury, polityka (dla procesu administracyjnego)
W pierwszej kolejności musimy znaleźć kilka potencjalnych przyczyn naszego problemu. Następnie wybieramy jednostkę miary i gromadzimy dane dla każdej z powyższych kategorii. Potem zebrane dane, analizujemy, umieszczamy w wykresie i staramy się znaleźć rozwiązanie problemu.
Poka-Yoke
Zabezpieczenie przed niebezpieczeństwem, popełnieniem błędu. Służy do kontroli, jako mechaniczne zabezpieczenie, czy też do ostrzegania. Przykładem tego może być zorganizowanie sprzętu w taki sposób, by ilość przedmiotów i kolejność ich ułożenia odpowiadała kolejnym krokom działania.
Czy to wszystko co powinno się wiedzieć o lean?
Absolutnie nie, ale to dobra baza startowa! Jeśli interesuje cię ten temat, sprawdź książki lub szkolenia z tego zakresu. Nie musisz być jednak ekspertem, by już dziś wporwadzić zmiany, które pomogą ci w życiu 😉
Koniecznie podzielcie się swoimi przemyśleniami i doświadczeniem w tym zakresie!
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.